Mange danskere er bekymrede for, om de selv kan få lov til at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet i deres eget tempo og på det tidspunkt, de har lyst.
TrygFonden ønsker at bidrage til en kvalificeret, nuanceret og vidensbaseret debat om, hvordan vi sikrer, at alle får de bedste muligheder og vilkår for at trives ved at blive længere i job. Derfor i gangsatte vi i 2017 projektet SeniorArbejdsLiv, der undersøger barrierer og potentialer for en senere tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet på tværs af brancher.
SeniorArbejdsLiv skal tilvejebringe ny og solid viden om, hvad der henholdsvis fastholder seniorer på arbejdsmarkedet, de såkaldte stay-faktorer, og hvad der skubber seniorer ud af arbejdsmarkedet, de såkaldte push-faktorer. Det sker gennem to store survey-undersøgelser og et kvalitativt studie blandt henholdsvis seniorer og arbejdsgivere.
SeniorArbejdsLiv består af tre delundersøgelser:
- Arbejdslivsundersøgelsen. Afdækning af, hvilke forhold der spiller en rolle for seniormedarbejderes tilbagetrækning, herunder fleksibilitet, godt arbejdsmiljø, nedslidning, aldersdiskrimination, pensionslader mv.
- Arbejdsgiverundersøgelsen. Afdækning af forskellige virksomhedstypers opfattelse af og holdning til seniormedarbejdere, herunder livsfase- og diversitetspolitikker.
- Praksisundersøgelsen. Med udgangspunkt i de to øvrige delundersøgelser afdækker praksisundersøgelsen, hvordan forskellige typer af virksomheder i praksis arbejder med fastholdelse af seniormedarbejdere, herunder et inspirationskatalog med seniortiltag.
Projektet består af tre delundersøgelser: arbejdslivsundersøgelsen (survey til medarbejdere), arbejdsgiversundersøgelsen (survey til arbejdspladser) og praksisundersøgelsen (kvalitative interviews). Seniorarbejdslivsundersøgelsen er gennemført tre gange i hhv. 2018, 2020 og 2022.
I 2025 og 2026 gennemføres fjerde runde af undersøgelserne. Det er ambitionen, at undersøgelserne skal skabe nye analysemuligheder, hvor det er muligt at følge udviklingen i seniorarbejdstageres oplevede tilbagetrækningsmuligheder samt have et større fokus på direkte formidling af viden fra undersøgelsen til virksomheder.